Ministrul Agriculturii vrea carne de porc românească pe rafturi de Crăciun. Ținta retailerilor: 75%

Publicat: 18 11. 2025, 16:55

Ministrul Agriculturii a avut o întâlnire de lucru cu Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), la care au participat și șefii ANSVSA și Consiliului Concurenței. Scopul principal a fost pregătirea pieței pentru vârful de consum din iarnă.

Discuțiile au vizat funcționarea lanțului alimentar, cu prioritate pe sectoarele carne, ouă și lactate, urmărind stabilirea unor măsuri comune pentru întărirea colaborării dintre producători, procesatori și retaileri.

„Având în vedere apropierea sărbătorilor de iarnă, am discutat modalitățile de integrare a cât mai multor fermieri în lanțurile de retail, pentru ca românii să găsească pe raft carne de porc românească. În lunile noiembrie și decembrie, în urma investițiilor din ultima perioadă, producția internă poate satisface consumul de carne proaspătă de porc, iar fermele din România dispun de efective suficiente și de calitate”, a declarat oficialul MADR.

Investiții de un miliard de lei pentru reducerea importurilor

Ministrul a făcut referire la rezultatele Programului de susținere a crescătorilor de suine (Legea nr. 195/2018), un ajutor de stat de peste 1 miliard de lei, care a generat deja peste 10.000 de locuri noi de cazare pentru reproducție.

„Importanța strategică a acestor investiții constă în asigurarea securității alimentare și în reducerea dependenței de importuri de carne de porc. Prin crearea unei capacități interne semnificative de reproducție și creștere, România își consolidează baza de producție și sprijină economia locală în cele 18 județe implicate. Finalizarea celor 25 de contracte de finanțare va contribui decisiv la creșterea ofertei de suine autohtone, având un impact pozitiv asupra lanțului valoric și asupra veniturilor fermierilor, făcând sectorul mai rezilient și mai competitiv pe piața europeană”, a explicat ministrul.

Ministerul intenționează să colaboreze cu ANSVSA pentru a certifica clar trasabilitatea cărnii de porc, ajutând consumatorii să identifice produsele locale. Pe lângă carnea de porc, s-a discutat și despre sectorul avicol, unde România înregistrează un grad de autosuficiență de 120% la producția de ouă.

Angajamentul retailerilor: Ținta de 75% produse autohtone

Din partea retailerilor, directorul executiv AMRCR, George Bădescu, a confirmat angajamentul lanțurilor comerciale de a prioritiza producătorii români.

„Creșterea ponderii produselor autohtone este un obiectiv permanent, atât pentru că acesta este preferința consumatorilor, cât și pentru că investițiile realizate în zootehnie trebuie sprijinite prin parteneriate comerciale solide. Ne dorim ca, în perioada sărbătorilor de Crăciun cât mai multă carne de porc românească să se regăsească în magazinele noastre. Considerăm că procentul de 70-75% ar fi un obiectiv fezabil în această privință”.