Telescopul spaţial James Webb a detectat detalii colorate, nevăzute până acum, într-una dintre cele mai bine observate rămăşiţe ale unei stele explodate.

Imaginea articolului Telescopul spaţial „James Webb” surprinde un „monstru verde” din interiorul unei supernove

Sursa foto: NASA

Gazul strălucitor şi praful din Cassiopeia A sunt tot ce rămâne dintr-o stea care a explodat într-o supernovă, iar lumina sa a ajuns pentru prima dată pe Pământ în urmă cu 340 de ani. Este cea mai tânără rămăşiţă de supernova cunoscută din galaxia noastră, motiv pentru care obiectul ceresc a fost studiat de o multitudine de telescoape terestre şi spaţiale.

Cassiopeia A este situată la 11.000 de ani lumină depărtare în constelaţia Cassiopeia, iar rămăşiţa se întinde pe 10 ani lumină.

Perspectivele de la Cas A, aşa cum este cunoscută rămăşiţa, le permit oamenilor de ştiinţă să afle mai multe despre modul în care apar exploziile stelare.

Astronomii au întors telescopul Webb şi instrumentele sale în direcţia Cas A pentru a vedea dacă abilităţile în infraroşu ale observatorului ar putea capta ceva ce au ratat alte telescoape. Lumina infraroşie este invizibilă pentru ochiul uman, permiţându-i lui Webb să detecteze aspecte altfel invizibile ale universului, scrie CNN.

Cas A reprezintă cea mai bună oportunitate a noastră de a privi câmpul de resturi al unei stele explodate şi de a efectua un fel de autopsie stelară pentru a înţelege ce tip de stea a fost acolo înainte şi cum a explodat acea stea”, a spus Danny Milisavljevic, profesor asistent la Universitatea Purdue şi investigatorul principal al programului Webb care a surprins noile observaţii, într-o declaraţie.

În comparaţie cu imaginile anterioare în infraroşu, vedem detalii incredibile pe care nu le-am putut accesa până acum”, a declarat co-investigatorul Tea Temim, astronom de cercetare la Universitatea Princeton, într-un comunicat.

Noua imagine în infraroşu a lui Webb a Cas A a fost tradusă în lumină vizibilă, astfel încât ochiul uman să poată vedea culorile rămăşiţei. Lumina roşie şi portocalie de pe exteriorul rămăşiţei indică praful cald, unde materialul aruncat din stea înainte de a exploda se ciocneşte cu gazul şi praful din jur.

În interiorul structurii asemănătoare cu bule a rămăşiţei, poate fi văzută lumină roz strălucitoare, împreună cu caracteristici care seamănă cu aglomerări şi noduri. Acest material a provenit de la steaua explodată şi include elemente grele strălucitoare precum argonul, neonul şi oxigenul.

Ce le-a mai captat interesul cercetătorilor a fost o buclă verde strălucitoare de-a lungul părţii drepte a bulei.

L-am poreclit Monstrul Verde în onoarea Parcului Fenway din Boston. Dacă vă uitaţi cu atenţie, veţi observa că este marcat cu ceea ce arată ca nişte mini-bule”, a spus Milisavljevic. „Forma şi complexitatea sunt neaşteptate şi dificil de înţeles.

Echipa încă încearcă să înţeleagă sursele din spatele tuturor culorilor diferite din imagine.

Studierea rămăşiţelor precum Cas A poate ajuta oamenii de ştiinţă să înţeleagă praful cosmic, un bloc de construcţie pentru stele şi planete şi modul în care stelele explodate eliberează elemente cruciale pentru viaţă.

Înţelegând procesul de explozie a stelelor, citim propria noastră poveste de origine”, a spus Milisavljevic. „Îmi voi petrece restul carierei încercând să înţeleg ce se află în acest set de date.”