Cum impozitează statele europene marile companii tech: exemple din Franța, Italia și Germania
Bugetul de stat ar putea fi suplimentat dacă s-ar introduce o taxă specială, de 10%, pe veniturile din publicitate ale marilor platforme digitale, precum Facebook, Google și TikTok, potrivit informațiilor furnizate joi de analiștii Ziarului Financiar.
Inspirat de o inițiativă asemănătoare, demarată de politicienii germani, guvernul de la București ar putea analiza serios oportunitatea unei astfel de măsuri fiscale, menită să regleze un dezechilibru vizibil: marile platforme internaționale obțin venituri consistente din publicitatea vândută pe piața românească, dar contribuie foarte puțin la bugetul statului, mai spun analiștii.
Pe lângă Germania, o serie de alte state au adoptat măsuri similare pentru a reglementa mai eficient sectorul digital și de a sprijini tehnologia locală. Printre acestea se numără Franța, Australia, Italia și Marea Britanie.
Australia a introdus în 2024 o taxă pentru marile platforme digitale, care presupune că Google, Facebook și TikTok vor plăti pentru veniturile generate local. Platformele vizate sunt cele cu venituri de peste 250 milioane de dolari australieni (152 milioane de euro).
În mod similar, Franța taxează cu până la 3% veniturile companiilor cu cifre globale de peste 750 milioane de euro
„Franța a aprobat o taxă pe serviciile digitale, în ciuda amenințărilor cu represalii din partea SUA, care susțin că aceasta vizează în mod incorect giganții americani din domeniul tehnologiei. Taxa de 3% va fi percepută asupra vânzărilor generate în Franța de firme multinaționale precum Google și Facebook”, scria BBC în 2019.
Ulterior, în 2020, Marea Britanie a introdus o taxă digitală globală asupra companiilor tehnologice precum Google, Facebook și Amazon, potrivit The Guardian.
Potrivit specialiștilor, taxele pe serviciile digitale au avut un succes parțial în ceea ce privește colectarea veniturilor, dar au ridicat provocări legate de eficiența economică și relațiile internaționale. Pentru a fi eficiente, aceste măsuri trebuie adaptate la specificul pieței locale, pentru a asigura o implementare echilibrată.