Fraude greu de prevăzut. Ce să faci dacă hackerii ți-au spart contul asociat telefonului mobil sau ți s-a furat numărul de telefon

Publicat: 18 06. 2025, 14:12
Actualizat: 18 06. 2025, 14:12

Rețeaua de telefonie mobilă este artera prin care circulă datele, apelurile și mesajele text. De asemenea, este utilizată pentru a dovedi că identitatea pentru o multitudine de conturi, de la bănci la servicii de mesagerie.

Dar dacă este piratată sau furată, în ceea ce se numește „sim swap” sau „simjacking”, consecințele pot fi mult mai grave decât simpla întrerupere a datelor mobile sau a apelurilor.

Din păcate, este genul de piratare pe care nu o poți prevedea, precizează The Guardian. Se întâmplă în fundal, hackerii folosind datele tale personale, cum ar fi data nașterii și adresa, pentru a-ți păcăli furnizorul de rețea să îți schimbe numărul de telefon cu un nou sim pe care îl au în posesia lor.

Dacă se întâmplă acest lucru, este important să acționați cât mai repede posibil. Iată ce trebuie să faci:

Cum să identifici o astfel de fraudă

Atenție mare la notificările de la rețeaua mobilă, care sunt de obicei trimise prin SMS. Acestea includ informații despre activitatea din alte locuri și alerte privind cererile de modificare, cum ar fi activarea numărului de telefon pe un alt dispozitiv.

Atenție la escrocherii. Hackerii pot încerca să te păcălească pentru a obține informații folosind notificări false. Dacă primești un mesaj în care ți se cere să iei legătura cu o anumită persoană sau instituție, verifică dacă numărul care ți se oferă este legitim înainte de a suna sau utilizează un număr de pe site-ul furnizorului sau de pe o factură.

Orice pierdere a serviciului care împiedică apelarea, trimiterea de mesaje text sau accesarea datelor mobile și care nu poate fi explicată prin întreruperi sau plăți neefectuate poate fi un atac de schimbare a cartelei SIM.

Pierderea accesului la diverse conturi, cum ar fi contul bancar sau conturile de socializare asociate numărului de telefon, ar putea indica faptul că hackerii încearcă să spargă contul sau că au schimbat deja parola și ți-a furat contul.

Verifică frecvent extrasele de cont și conturile pentru a detecta eventualele cheltuieli neașteptate, care ar putea fi un semn că ai fost victima unui atac cibernetic.

Ce trebuie să faci dacă ai fost victima unui atac de tip „sim-swap”

Sună furnizorul de telefonie mobilă la numărul de asistență pentru clienți afișat pe site-ul său, folosind un alt telefon.

Caută să ai la îndemână numărul de telefon și detaliile, inclusiv parolele conturilor pe care le-ai setat.

Explică ce s-a întâmplat și asigură-te că furnizorul începe procesul de recuperare și investighează cum s-a întâmplat acest lucru.

Cere furnizorului să blocheze orice activitate de „taxare pe factură”.

Contactează imediat banca, serviciile de criptomonede și alte servicii financiare pentru a te asigura că hackerii nu pot intra în celelalte conturi, care sunt de obicei țintele lor principale.

Contactează familia și orice persoană care ar putea fi victima unui hacker care se dă drept tine și trimite mesaje text de pe numărul tău.

Verifică toate conturile pentru care utilizezi numărul de telefon pentru verificarea în doi pași. Schimbă metoda de verificare în doi pași, dacă este posibil, și setează o nouă parolă puternică.

Verifică WhatsApp și alte servicii de mesagerie care utilizează numărul de telefon ca ID de utilizator.

Ce trebuie să faci când îți recuperezi contul de telefon sau când configurezi unul nou

Activează toate măsurile de securitate din contul furnizorului de servicii. Acestea includ utilizarea unei parole puternice și a verificării în doi pași, setarea unui cod PIN pentru cartela SIM pe telefon, precum și adăugarea unei parole pentru serviciul de asistență telefonică pentru clienți și a unui cod PIN pentru transferul cartelei SIM, dacă este disponibil.

Aflați de la furnizorul de telefonie mobilă cum s-a produs hack-ul și, dacă este posibil, ce date personale au fost utilizate pentru a sparge contul. Ia în considerare utilizarea unor răspunsuri false la întrebările de securitate, care nu pot fi ghicite, în loc de cele reale, dar asigură-te că le stochezi în siguranță, de exemplu într-un manager de parole.

Setează o limită de cheltuieli pentru contul asociat pe telefon.

De îndată ce ai bifat toți acești pași și ai din nou controlul deplin, reactivează verificarea în doi pași pe conturile asociate și treci la verificarea în doi pași bazată pe aplicații de autentificare, care este mai sigură.

Setează coduri PIN pe serviciile de mesagerie, cum ar fi WhatsApp, pentru a îngreuna înregistrarea de dispozitive noi sau preluarea contului de către alte persoane.

Contactează furnizorii de servicii financiare pentru a-ți reactiva conturile, dar rămâi vigilent în ceea ce privește fraudele și verifică orice tranzacție neașteptată.

Verifică toate conturile de social media și alte conturi publice pentru a identifica orice informații care ar putea permite infractorilor să fure identitatea pentru a efectua atacuri de acest tip.