Sassu - demis de la conducerea TVR; Raportul de activitate pe 2008 al TVR, respins de Parlament

Raportul de activitate pe anul 2008 al Televiziunii Române a fost respins, marţi, de plenul reunit al Parlamentului, cu 195 voturi "pentru", 78 - "împotrivă" şi 3 - "abţineri", votul negativ al parlamentarilor echivalând cu demiterea lui Alexandru Sassu din fruntea TVR.

140 afişări
Imaginea articolului Sassu - demis de la conducerea TVR; Raportul de activitate pe 2008 al TVR, respins de Parlament

Sassu - demis de la conducerea TVR; Raportul de activitate pe 2008 al TVR, respins de Parlament (Imagine: Razvan Chirita/Mediafax Foto)

Camera Deputaţilor şi Senatul s-au reunit, marţi, în şedinţă comună, pentru a dezbate raportul de activitate pe 2008 al Societăţii Române de Televiziune (SRTv). La Parlament este prezent şi Alexandru Sassu, preşedintele-director general al TVR.

Raportul a fost respins, ceea ce implică faptul că întregul Consiliu de Administraţie al TVR, condus de Alexandru Sassu, va fi înlocuit. Articolul 46, alin. 7 din Legea 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea SRTv prevede că "respingerea de către Parlament a raportului anual atrage demiterea, de drept, a consiliului de administraţie respectiv".

Raluca Turcan, deputat PDL şi preşedintele Comisiei de Cultură din Camera Deputaţilor, a spus că, potrivit legii de funcţionare, actualul preşedinte-director general al TVR, Alexandru Sassu, "asigură interimatul pe perioada de 15 zile în care se fac demersurile pentru numirea unui nou CA".

Totodată, Parlamentul a respins, marţi, o propunere de prelungire a mandatului CA al SRTv până la numirea altui Consiliu de Administraţie, făcută de deputatul PSD Florin Iordache, care a susţinut că această măsură este necesară pentru aprobarea unui raport de activitate şi a unui bilanţ financiar contabil.

Înainte de votul parlamentarilor, Raluca Turcan a spus că raportul de activitate al TVR pe anul 2008 a fost respins de Comisiile de Cultură din Parlament, care propun plenului respingerea acestui raport. "Sunt convinsă că domnul preşedinte-director general Sassu are lucruri importante să ne anunţe. Vreau să precizez că toate dezbaterile din Comisiile de Cultură reunite s-au desfăşurat în absenţa domnului Sassu sau a altor membri ai Consiliului de Administraţie al televiziunii. (...) În cadrul dezbaterilor din comisii, opiniile au fost mai mult critice, aş spune în totalitate critice, deoarece acestea s-au desfăşurat în absenţa lui Alexandru Sassu sau a membrilor Consiliului de Administraţie al televiziunii, fapt ce a iritat membrii comisiilor. Acest raport trebuia să fie susţinut de măcar un reprezentant al Consiliului de Administraţie", a spus, marţi, în plenul Parlamentului, deputatul PDL Raluca Turcan, preşedintele Comisiei de Cultură din Camera Deputaţilor.

După alocuţiunea lui Turcan, deputatul PSD Victor Socaciu, vicepreşedintele Comisiei de Cultură din Camera Deputaţilor, a precizat că opoziţia - PSD şi PNL - nu a luat parte la dezbateri în cadrul comisiilor reunite.

El a fost urmat de Alexandru Sassu, preşedintele-director general al SRTv, care a vorbit despre raportul de activitate al Televiziunii Publice în faţa camerelor reunite ale Parlamentului. "Am să încep cu o precizare apropo de neprezentarea la comisie: din păcate, în ziua aceea, eram la spital şi am anunţat acest lucru. (...) Îmi pare rău, credeam că acest lucru l-am lămurit cu doamna preşedintă (Raluca Turcan, n.r.)", a declarat Sassu cu privire la declaraţiile Ralucăi Turcan privind discuţiile din Comisii, desfăşurate în lipsa lui.

Sassu: Sursele de finanţare ale TVR au scăzut în fiecare an

Apoi, Sassu a vorbit despre sursele de finanţare ale TVR, care au scăzut în fiecare an.

"Aş începe prin a spune un lucru care trebuie să fie clar pentru toată lumea şi anume că sursele de finanţare ale televiziunii sunt trei: o parte de la bugetul de stat, care este destinată, în mod expres, prin buget, dezvoltării, plăţii reţelelor şi releelor şi TVR Internaţional, o parte din taxă şi o parte din venturi proprii, aici intrând şi publicitatea. Nu există niciun fel de bani care să vină de la cablişti (care retransmit posturile Televiziunii Publice, n.r.). Canalele TVR se difuzează, prin lege, în mod gratuit. Pentru că există această confuzie (...), vă spun încă o dată, nu există nicio altă sursă de finanţare şi nu există niciun ban de la cablişti", a explicat Sassu.

El a precizat că, la mijlocul lui 2007, când actualul CA a preluat conducerea TVR, Televiziunea Publică avea "un deficit bugetar de aproximativ 10 milioane de euro, cu perspective ca, până la sfârşitul anului, să se ajungă la 18 milioane de euro, poate şi mai mult". "Nu există (...) nicio problemă legată de bani dispăruţi sau inexistenţi. E vorba de un deficit, cum are şi bugetul de stat. Am preluat conducerea cu o perspectivă de 18 milioane de euro deficit", a mai spus Sassu.

Alexandru Sassu a mai declarat, marţi, în plenul Parlamentului, că Televiziunea Publică nu va fi una depolitizată, atât timp cât premierul Emil Boc îi cere o emisiune săptămânală, la TVR, arătând totodată documentul primului-ministru.

Sassu a încercat să reducă deficitul TVR

Sassu a mai spus că la TVR a încercat să reducă deficitul, care în 2008 a ajuns la circa 12 milioane de euro. El a precizat că nu există o problemă de dispariţie a banilor în TVR, ci de modificări ale legislaţiei care au dus la reducerea fondurilor pe care Televiziunea Publică le-a primit în ultimii ani.

"În conformitate cu legea, există o auditare făcută de un audit independent, care a închis anul 2008 ca şi 2009 fără niciun fel de problemă în această direcţie. Toate acestea s-au întâmplat într-un peisaj în care sursele de finanţare ale TVR au scăzut permanent. TVR a fost supusă la tot felul de scăderi de fonduri. Obligativitatea plăţii TVA a apărut în Codul fiscal, 15% la CNC, impozitul forfetar care a închis aproximativ 150.000 de plătitori de taxe. Sursele de finanţare au fost diminuate fără să se adauge nimic. Cu toate acestea, CA a ţinut în această perioadă în aceeaşi zonă deficitul bugetar, ceea ce cred că este un succes", a spus Sassu.

El a mai spus că, în 2008 şi 2009, TVR a primit circa 180 de milioane de lei de la bugetul de stat şi a dat către bugetul de stat sau către alte organisme, precum cele de drepturi de autor, 160 de milioane de lei.

"Al doilea lucru pe care l-am auzit de nenumărate ori este înfiinţarea a două canale de televiziune în această perioadă şi sigur că nu am dat oameni afară. Sunt două lucruri legate într-un fel. În această perioadă, mai ales în ultimii doi ani de zile, de când criza economică are un efect foarte puternic în economia românească şi nu numai, există în peisajul media românesc o încercare a posturilor private de a se adapta şi de a rămâne pe piaţă în faţa falimentului sau a perspectivelor financiare foarte proaste. Nivelul calitativ a scăzut destul de mult. Anul trecut, am avut o întâlnire cu toată presa centrală şi am scris două scrisori către Parlament în vederea încercării unor acţiuni comune în această direcţie, nici până astăzi nu s-a primit un răspuns de la nimeni. Criza s-a adâncit anul trecut, veniturile din publicitate au scăzut cu circa 40%, anul asta va continua cu scăderea cu 10%. În aceste condiţii, CA a înfiinţat un post de televiziune, TVR Info, care vine şi aduce informaţie, vine şi transmite şedinţe de Parlament. Cred că era necesar un astfel de post şi îl susţin în continuare", a spus Alexandru Sassu.

Totodată, el a precizat că este necesar şi "TVR 3, un post de televiziune naţional care se ocupă de problemele regionale ale ţării, atâta vreme cât se vorbeşte de descentralizare şi votul uninominal".

Audienţele posturilor Televiziunii Publice au crescut

Sassu a mai spus că şi audienţele posturilor Televiziunii Publice au crescut în ultimii ani, în ciuda afirmaţiilor care se fac. "Există o părere pe piaţă întreţinută şi de mass-media poate şi de cei care nu se uită la TVR, că audienţele acestei societăţi au scăzut. În acest moment, TVR a revenit la poziţia a treia, ar putea să crească şi mai mult. Jurnalele TVR au ajuns să-şi tripleze în ultimul an şi ceva audienţa, iar programele sunt, nu numai în opinia mea, de calitate", a mai spus Alexandru Sassu. El a atras atenţia că "performanţa creşterii audienţei este de laudă şi nu de condamnat", în condiţiile în care au fost mai multe rânduri de alegeri, în perioada mandatului său, făcând referire la faptul că emisiunile electorale au o audienţă mai scăzută decât alte tipuri de programe.

Alexandru Sassu a mai spus că îşi asumă responsabilitatea pentru cei aproape trei ani în care a condus instituţia şi pentru faptul că nu a concediat pe nimeni, deşi i-a fost cerut acest lucru.

Senatorul PDL Radu F. Alexandru i-a cerut, anterior, lui Sassu, să îşi asume răspunderea pentru modul în care a funcţionat Televiziunea Română în perioada mandatului său. "Am în faţă cifrele care invocă deficitul financiar al instituţiei. Nu asta este principala carenţă a SRTv. Lipsa de obiectivitate şi echidistanţă este lucrul cel mai grav şi pe care toţi cei din comisie l-am reproşat Consiliului de Administraţie şi directorului general al SRTv, care trebuie să îşi asume cum a funcţionat instituţia", a declarat Alexandru.

Votul negativ al plenului Parlamentului a venit în concordanţă cu cel al Comisiilor pentru Cultură din Camera Deputaţilor şi Senat, care, în data de 17 februarie, au respins raportul de activitate pe anul 2008 al Televiziunii Române, cu 15 voturi "pentru" şi o abţinere, în absenţa parlamentarilor PSD şi PNL, dar şi a preşedintelui-director general al TVR, Alexandru Sassu.

Potrivit raportului, TVR a încheiat anul 2008 cu un deficit de circa 53,8 milioane de lei, în condiţiile în care Televiziunea Publică a avut în acel an venituri totale de peste 567,5 milioane de lei, potrivit raportului de activitate al SRTv, publicat pe site-ul instituţiei în data de 21 aprilie 2009.

Potrivit raportului pe 2008, TVR a avut venituri totale de 567.589.776 lei (circa 154,2 milioane de euro, calculat la o medie a anului 2008 a raportului euro/leu de 3,6797 lei, n.r.) şi cheltuieli totale de 621.423.891 lei (circa 168,8 milioane de euro). Astfel, potrivit raportului, Televiziunea Publică a avut un deficit brut de 53.834.115 lei (circa 14,6 milioane euro). Totodată, cifra de afaceri netă a SRTv a fost, în 2008, de 544.510.281 lei, cu 5,8% mai mare faţă de anul precedent.

Votul negativ al Parlamentului încheie mandatul lui Alexandru Sassu la TVR

Votul negativ primit de raportul de activitate al TVR face ca Alexandru Sassu să-şi încheie mandatul, care i-ar fi expirat în 20 iunie 2011, cu circa un an mai devreme.

Alexandru Sassu a venit la conducerea TVR pe 3 iunie 2007, ca interimar la şefia SRTv, fiind numit de către Parlament, după ce, pe 4 mai 2007, Tudor Giurgiu şi-a dat demisia din funcţia de preşedinte-director general al TVR. Giurgiu a pierdut sprijinul Consiliului de Administraţie al TVR în aprilie 2007. Decizia numirii lui Alexandru Sassu, secretar executiv al PSD, în fruntea TVR a fost luată cu 239 de voturi "pentru", 27 de voturi "împotrivă" şi nicio abţinere, în timp ce parlamentarii PD au votat împotriva acestei numiri.

Întrucât Alexandru Sassu a fost înlăturat din fruntea TVR, Parlamentul trebuie să decidă cine va conduce Televiziunea Publică în următorii ani. Potrivit legii de funcţionare a SRTv, membrii noului consiliul de administraţie vor fi numiţi pe o perioadă de patru ani, însă vor putea fi înlăturaţi în fiecare an de la conducerea TVR, prin votul pe care Parlamentul îl dă raportului de activitate al instituţiei.

Printre numele vehiculate în presă pentru funcţia de preşedinte-director general al TVR se numără Robert Turcescu, Valeriu Turcan, Florin Călinescu, Rodica Culcer, Brânduşa Armanca.

Potrivit Legii nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune, în fiecare an, Televiziunea şi Radioul Publice trebuie să depună la Parlament, până în data de 15 aprilie, rapoartele de activitate. Respingerea de către Parlament a raportului anual atrage demiterea, de drept, a consiliului de administraţie respectiv.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici