Carrefour își mută afacerea în țări estice non UE? Presa din Serbia scrie că retailerul vrea să facă hub central în țara lor. Poziția oficialilor din România

Publicat: 06 11. 2025, 10:43
Actualizat: 06 11. 2025, 16:06

Carrefour este cunoscut pentru gama largă de produse și sprijinul acordat producătorilor locali, afirmă aceeași publicație, confirmând că Ministrul Comerțului Intern și Extern, Jagoda Lazarević, s-a întâlnit cu reprezentanții Carrefour, care ar fi interesați să intre pe piața sârbă. Aceștia ar fi declarat că lanțul internațional de retail intenționează ca Serbia să devină un hub central și să implice un număr mare de companii sârbe ca furnizori.

„Întâlnirea a avut loc la inițiativa Carrefour, unul dintre principalele lanțuri comerciale din Europa, prezent în peste 30 de țări, cu venituri de ordinul zecilor de miliarde de euro. Obiectivul lor este o piață reglementată conform normelor UE și o concurență sănătoasă între lanțurile comerciale. Venirea unor retaileri precum Carrefour ar contribui la întărirea concurenței, la o ofertă mai variată pentru consumatori și la disponibilitatea produselor de calitate la prețuri competitive”, a declarat ministra Lazarević după întâlnire.

Carrefour nu vrea intermediari pe piața din Serbia

Ea a subliniat că scopul ministerului este ca piața să fie dinamică, sănătoasă și stabilă, în beneficiul cetățenilor.

„Am discutat despre planurile lor concrete. Intenția lor este să intre direct pe piața noastră, fără intermediari, să facă din Serbia un hub central și să colaboreze cu un număr mare de companii sârbe în calitate de furnizori. Modelul de afaceri luat în considerare include și identificarea partenerilor locali pentru francize. S-a convenit ca discuțiile să continue până la sfârșitul anului, când reprezentanții top managementului vor veni în Serbia”, a declarat Lazarević, potrivit comunicatului ministerului.

Nu este prima dată când se discută despre venirea acestui lanț în Serbia. Și în urmă cu un an s-a abordat acest subiect, dar, potrivit informațiilor din „Blic Biznis”, la acel moment sosirea Carrefour părea încă foarte îndepărtată.

Strategie sau reconstruire a brandului?

Mutările strategice ale retailerului a uimit industria în ultimii doi ani. Dacă odată cu preluarea lanțului Cora retailerul părea hotărât să se extindă tot mai mult în România (unde a avut rezultate financiare excelente în ultimii ani), în Franța și în Brazilia.

Retailerul francez Carrefour a închis toate magazinele din Bahrain începând cu 14 septembrie, marcând ieșirea oficială de pe această piață. În ultimii ani, retailerul francez a abandonat 13 țări

De asemenea, Carrefour s-a retras în ultimele patru luni de pe piețele din Grecia, Italia, Singapore, Malaezia și Columbia și își planifică ieșirea și din Indonezia, Turcia, potrivit publicației franceze LSA. Carrefour și-a mai închis operațiunile în regiune în ultimele luni: în Iordania, în noiembrie 2024, și în Oman, în ianuarie 2025. În ambele cazuri, brandul a fost înlocuit cu HyperMax.

Recent Carrefour și-a accelerat extinderea pe piaţa produselor bio cu achiziţia lanţului francez Le Grand Panier Bio, în timp ce analizează posibila ieşire din România după 24 de ani de activitate.

În vară, grupul Carrefour a ajuns la un acord pentru vânzarea reţelei de aproape 1.200 de magazine din Italia, către compania locală New Princess, pentru un miliard de euro.

Potrivit CEO-ului Alexandre Bompard, grupul ar urma să se concentreze pe pieţe precum cele din Franţa şi Brazilia, remarca o publicaţie de limba franceză dedicată retailului.

În aceste condiţii, afacerile din alte ţări ar putea fi regândite, în contextul în care veniturile operaţionale au scăzut în 2024 în multe din acestea, potrivit publicaţiei.

Reacția Carrefour România față de articolele apărute în media în privința operațiunilor sale locale

Cu 1 miliard de lei contribuție la bugetul de stat în 2024, 34 de magazine noi în 2025, investiții în producători locali, precum și în segmentul de e-commerce alimentar, Carrefour confirmă poziția solidă pe piața din România, au transmis, joi, reprezentanții companiei, într-o poziție oficială.

„Articolele apărute în presă privind o posibilă tranzacție nu reflectă un anunț oficial din partea companiei. Strategia Carrefour de prezență și investiții în România este cea comunicată către angajați, parteneri, investitori și în spațiul public”, se arată în informarea transmisă.

Conform sursei citate, la jumătatea procesului de implementare a planului strategic Carrefour 2026, și ca răspuns la schimbările din piață, Grupul a desfășurat o analiză a portofoliului de activități, a tuturor verticalelor de business și modelelor organizaționale.

„Cu 458 de magazine în România, Carrefour deține o poziție solidă pe piață: compania și-a accelerat expansiunea în 2025 prin deschiderea a 34 de noi magazine, de diverse formate, precum și prin noi canale digitale de vânzare. Lider pe segmentul de e-groceries, Carrefour continuă să atragă clienți prin oferte și politici adaptate contextului economic”, au precizat oficialii.

Astfel, transmite compania, ca parte a strategiei de business, Carrefour România își extinde și consolidează parteneriatele cu producătorii români, având deja o rețea puternică de 1.500 de parteneri locali. De altfel, la nivelul întregii rețele de furnizori, 93% sunt companii românești, iar în categoria produselor proaspete se ajunge la 98%, sprijinind economia locală. Mai mult, în programul Grădina Noastră, menit să dezvolte comunitățile agricole din țară, estimarea este să ajungă anul acesta la 14 cooperative exclusive ce reunesc peste 370 de producători. Totodată, compania precizează că dispune de o rețea extinsă, formată din încă 18 cooperative partenere la nivel național, ajungând la 32 de cooperative cu care colaborează activ.

Carrefour România subliniază este de asemenea continuată strategia de politici comerciale pentru mai multă valoare și mai multă accesibilitate. De la începutul acestui an, compania și-a consolidat programul de reduceri pe termen lung: până la 2.000 de articole la preț redus. Un alt exemplu concret este inițiativa de sprijinire a clienților în contextul modificărilor măsurilor fiscale, prin care aceștia pot primi înapoi de două sau chiar de trei ori valoarea TVA-ului pentru produsele ale căror prețuri au fost majorate.

„Suntem de 24 de ani în România și în tot acest timp, compania Carrefour a construit mai mult decât o rețea de peste 450 de magazine; am creat și continuăm să investim într-un ecosistem bazat pe încredere, care deservește lunar peste 17 de milioane de vizite și investește constant în producătorii locali, în agricultura bio, în programe comerciale accesibile pentru clienți, în tehnologie și inovație. Strategia de expansiune va fi continuată și mai accelerat: în 2026, vizăm inaugurarea unui număr mai mare de magazine decât în acest an”, a detaliat Gilles Ballot, CEO Carrefour România, poziția privind angajamentul companiei în țară.

„În 2024, Carrefour România a contribuit cu aproape 1 miliard de lei la bugetul de stat prin taxele și impozitele plătite de companiile care operează pe piața locală (Carrefour România S.A., România Hypermarche S.A., Supeco Investment SRL), în creștere de peste 20% față de 2023. România este o piață cu potențial, care a crescut modele profesioniste de retail, iar relațiile cu comunitățile locale ne confirmă că am făcut alegerea corectă să investim în dezvoltarea companiei pe piața din România. Toate acestea ne oferă suficiente motive să ne poziționăm în continuare ca un actor important pe piața de retail și ca unul dintre principalii inovatori ai acesteia”, a conchis Gilles Ballot.