Polemica privind costurile blocării traficului aerian din Europa ia amploare

Traficul aerian din Europa a revenit la normal în noaptea de joi spre vineri, după o săptămână de haos provocată de erupţia vulcanului islandez Eyjafjoll, dar costurile acestui blocaj pentru companii şi pasageri au generat o polemică amplă.

21 afișări
Imaginea articolului Polemica privind costurile blocării traficului aerian din Europa ia amploare

Polemica privind costurile blocării traficului aerian din Europa ia amploare (Imagine:Mediafax Foto/AFP)

Aeroportul din Reykjavik va fi însă închis vineri pentru prima dată.

Până în prezent, norul de cenuşă provenind de la vulcanul Eyjafjoll a fost împins înspre est, ajungând deasupra Marii Britanii, a ţărilor scandinave şi Europei, dar evitând capitala islandeză Reykjavik, situată în sud-vestul insulei.

"Se pare că cenuşa va atinge (aeroportul) Keflavik, care va fi închis traficului aerian", a declarat Hjordis Gudmundsdottir, purtător de cuvânt al Autorităţii islandeze de aviaţie civilă.

"Traficul aerian ar urma să fie asigurat normal în Europa joi, printr-un număr de 28.000-29.000 de zboruri", potrivit Organizaţiei europene pentru navigaţie aeriană, Eurocontrol.

"Un număr redus de anulări este aşteptat, din cauza câtorva restricţii de zbor limitate (în Scandinavia) şi a unor probleme logistice întâmpinate de companiile care îşi reiau activitatea", a adăugat ea. Astfel, traficul aerian era încă perturbat uşor în Finlanda şi Suedia.

În restul Europei, "reîntoarcerea la normal" a fost confirmată la aeroportul parizian Roissy-Charles de Gaulle, dar Heathrow, principala platformă internaţională ca număr de pasageri, are încă nevoie de "câtva timp" pentru a funcţiona la capacitate completă.

Erupţia vulcanului Eyjafjoll a continuat joi dimineaţă cu o "creştere uşoară" a activităţii vulcanice, totuşi fără nici un semn vizibil, a declarat Steinunn Jakobsdottir, de la Universitatea din Islanda, la Reykjavik.

La Varşovia, polonezii continuau să aglomereze autobuzele transnaţionale, singurul mijloc de transport în ultimele zile pentru a ajunge în capitalele europene.

Kris Michalik, un muncitor în vârstă de 40 de ani, al cărui zbor spre Londra a fost anulat la 15 aprilie, a început joi un periplu de 27 de ore cu autobuzul către capitala britanică, unde lucrează. "O călătorie atât de lungă cu autocarul este o tortură, este sclavie", a spus el.

Zeci de mii de pasageri rămâneau blocaţi departe de destinaţiile lor, din cauza faptului că nu există zboruri suficiente deocamdată. În acest context, polemica privind compensaţiile sau absenţa lor şi eventuala responsabilitate a autorităţilor în acest blocaj a luat amploare.

Comisia Europeană a amintit joi că toate companiile aeriene care efectuează zboruri cu plecare din UE sunt obligate să respecte drepturile pasagerilor.

Bruxelles-ul a vizat în special compania low-cost Ryanair, al cărei director, Michael O'Leary, anunţase miercuri că rambursările pentru pasageri "vor fi limitate la preţul iniţial al biletului plătit de fiecare pasager".

Ryanair, vizibil sub presiune, a anunţat joi că va rambursa pasagerilor săi o sumă de bani "rezonabilă", superioară celei plătite pentru biletul de avion.

O'Leary a adăugat că intenţionează, împreună cu alte companii aeriene, să se adreseze tribunalelor "împotriva Comisiei Europene sau împotriva Parlamentului European, pentru a explica faptul că reglementarea (aflată în vigoare) nu este destinată unei închideri de şapte zile a saţiului aerian european pentru că un vulcan a erupt în Islanda".

Asociaţia internaţională de transport aerian (IATA) a estimat deja pierderile suferite la 1,7 miliarde de dolari şi a criticat "dezordinea" cauzată de reacţia europeană.

Giovanni Bisignani, director al IATA, a cerut miercuri Guvernelor europene să îşi "reia responsabilităţile" şi să vină în sprijinul companiilor, victime ale unei situaţii de "forţă majoră, faţă de care nu putem face nimic".

În momentul cel mai grav al crizei, Guvernele europene au invocat principiul precauţiei, cenuşa vulcanică putând în anumite cazuri să se solidifice în reactoarele avionului, ducând la blocarea acestora.

Suedia a anunţat, la rândul său, încheierea imediată a monopolului companiei sale publice de căi ferate SJ, cu scopul de a creşte numărul trenurilor aflate în circulaţie după blocarea traficului aerian.

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici