Recent, autoritățile poloneze au exclus companiile din afara Uniunii Europene de la o licitație majoră pentru construirea unei secțiuni de autostradă în estul țării. Măsura a fost prezentată drept un pas ferm în susținerea firmelor locale și europene în fața concurenței neloiale, mai ales venind din Asia. Asociația națională a constructorilor a cerut extinderea acestei politici și în alte domenii.
Decizia de excludere a fost justificată de Direcția Generală a Autostrăzilor și Drumurilor Naționale prin plângeri ale constructorilor locali, iar ministrul infrastructurii, Dariusz Klimczak, a insistat asupra „regulilor corecte” în procesul de licitație, scrie ZF.
Oficialul a precizat că nu toate companiile care concurează la licitaţii lucrează după principii clare şi cinstite, explicând că unele beneficiază de subvenții în statele de provenineță, având prețuri artificial reduse: „Aş vrea ca această piaţă să fie deschisă companiilor poloneze şi celor care formează consorţii cu alte companii europene, astfel încât repolonizarea să fie ceva concret, nu doar un slogan“, a spus oficialul.
Influența capitalului străin în Polonia rămâne semnificativă, iar „repolonizarea” are limite, arată sursa citată. În paralel cu aceste inițiative protecționiste, guvernul Tusk a lăsat să-i scape o oportunitate strategică majoră: achiziția Santander Bank Polska, cea de-a treia bancă din Polonia ca mărime. Activele acesteia au fost cumpărate de grupul austriac Erste pentru o sumă record de 7 miliarde de euro, în cea mai mare tranzacție bancară din istoria recentă a Poloniei.
Surse din presa economică locală au relatat că se discutase despre formarea unui consorțiu de instituții financiare poloneze, care urma să preia aceste active, în spiritul repolonizării. Achiziția ar fi permis reducerea capitalului străin din sistemul bancar de la 45% la 33%. Cu toate acestea, tranzacția nu s-a materializat, pe fondul lipsei de implicare din partea cancelariei primului ministru, implicat în alegeri în acea perioadă. Repolonizarea activelor Santander cu ajutorul băncilor de stat poloneze „ar fi îndulcit viaţa polonezilor cu credite în franci elveţieni”.
Grupul austriac Erste a devenit, astfel, al treilea jucător din sectorul bancar polonez, iar companii de stat, precum Gaz-System și Enea, continuă să acorde contracte unor firme din afara UE, inclusiv din Turcia. Chiar și proiectele mari de infrastructură, gestionate de Direcția Autostrăzilor și Drumurilor Naționale, sunt realizate în proporție semnificativă de companii asiatice. Noile reguli, care exclud firmele non-UE, au fost aplicate abia de curând, în cazul modernizării liniei de cale ferată Białystok–Ełk, parte a proiectului Rail Baltica, care va conecta Estonia, Letonia și Lituania la rețeaua feroviară de mare viteză a Uniunii Europene printr-un tunel sub Marea Baltică.
Conceptul de repolonizare, inspirat din modelul suveranist american, riscă să devină mai degrabă un slogan electoral decât o strategie consistentă de dezvoltare economică națională.