Povestea Malaysia Airlines. Câte avioane mai are compania care administra zborurile MH370 şi MH17, în care au murit 537 de oameni - FOTO

Malaysia Airlines, cea mai importantă companie aeriană malaeziană, a trecut prin numeroase etape, de la începuturile îndrăzneţe din perioada interbelică până la tragediile din acest an, care o împing spre faliment.

5189 afişări
Imaginea articolului Povestea Malaysia Airlines. Câte avioane mai are compania care administra zborurile MH370 şi MH17, în care au murit 537 de oameni - FOTO

Povestea Malaysia Airlines. Câte avioane mai are compania care administra zborurile MH370 şi MH17 (Imagine: Mediafax Foto / AFP)

Istoria aviaţiei malaeziene începe cu Wearne's Air Service, o companie fondată de doi australieni, care avea o flotă formată dintr-un singur aparat de zbor, un de Havilland DH.89 Dragon Rapide, şi efectua trei curse pe săptămână, între Singapore şi Penang, ambele aflate sub control britanic. În acest context, Alfred Holt, inginer, proprietar de nave şi industriaş englez, a realizat că o nouă companie s-ar putea dezvolta aproape fără concurenţă. O iniţiativă comună între firma sa, Ocean Steamship Company, Straits Steamship Company şi Imperial Airways, una dintre companiile aeriene deţinute de coroana britanică, a dus la formarea Malayan Airways Limited, în 1937. Primul zbor comercial avea să aibă loc zece ani mai târziu însă, în 1947, după încheierea celui de-Al Doilea Război Mondial.

Zborul inaugural, un charter Airspeed Consul, a trasportat cinci pasageri din Singapore până în Kuala Lumpur. Compania s-a dezvoltat rapid şi şi-a extins flota în următorii ani. Achiziţionarea unui Bristol Britannia, în 1960, a adus şi primul zbor internaţional de lungă durată, între Kuala Lumpur şi Hong Kong. Federaţia Malaya şi-a obţinut independenţa faţă de Imperiul Britanic în 1957, iar şase ani mai târziu a format Malaysia, împreună cu Singapore, Borneo şi Sarawak. Numele companiei a fost schimbat, transformându-se din Malayan Airways în Malaysian Airways. În 1966, ca urmare a declarării independenţei şi a sepărarii statului Singapore de Malaysia, compania aeriană a fost rebotezată, adoptând numele de Malaysia-Singapore Airlines (MSA). 

În 1972, MSA s-a separat din nou, partea malaeziană adoptând denumirea de Malaysian Airline System şi, ulterior, Malaysia Airlines, nume pe care îl poartă şi astăzi. Compania a continuat să se dezvolte şi a devenit una dintre cele mai importante din lume, astăzi parte a grupului oneworld alliance, conectând astfel peste 800 de destinaţii din 150 de ţări. În 2012, compania a achiziţionat primul său Airbus A380-800, cel mai mare avion de pasageri din lume, prima cursă plecând din Kuala Lumpur spre Londra. Anul trecut, Malaysia Airlines a avut un RPK (n.r. Revenue Passanger Kilometer, pasageri plătitori pe kilometru, în limba engleză) - produsul dintre numărul de pasageri şi distanţa parcursă - de 37 de miliarde şi a transportat 13 milioane de pasageri, clasându-se între primele 40 de companii din lume. Compania are o flotă de peste 90 de aeronave, cu o vârstă medie de 4.3 ani.

După trei perioade de criză, care au dus la pierderi importante pentru companie, Malaysia Airlines a închis multe dintre rutele neprofitabile şi a început să îşi revină, la începutul lui 2013. Anul acesta însă, compania a pierdut două avioane Boeing 777-200ER, în doar 131 de zile, în urma unor accidente în care şi-au pierdut viaţa 537 de persoane.

Primul, zborul MH370, cu 239 de pasageri şi membri ai echipajului, a dispărut deasupra Mării Chinei de Sud, în luna martie. Aeronava nu a fost găsită încă, iar lipsa indiciilor şi a rămăşiţelor au stârnit numeroase teorii ale conspiraţiei.

La doar patru luni după această tragedie, zborul MH17, un alt Boeing 777 aparţinând Malaysia Airlines s-a prăbuşit în estul Ucrainei, aproape de graniţa cu Rusia, probabil doborât de o rachetă sol-aer. Toate cele 298 de persoane de la bord şi-au pierdut viaţa.

Malaysia Airlines se lupta să reducă cheltuielile şi costurile pentru pasageri, pentru a putea să concureze cu noile companii low-cost din Asia. După dispariţia primului avion, valoarea acţiunilor firmei la bursă a scăzut cu 20%, fapt care a dus la pierderi de 137 de milioane de dolari, în primul trimestru, iar al doilea incident a adus o prăbuşire a acţiunilor cu încă 18%. Valoarea aparatelor de zbor, asigurate de compania asiatică însă, se ridică la mai mult de 500 de milioane de dolari americani.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici