Presa în Coreea de Nord: Dezvăluiri din interiorul KCNA, principalul instrument de propagandă al ţării lui Kim Jong-un

Agenţia oficială de ştiri a Coreei de Nord, KCNA, serveşte drept vocea conducerii dictatoriale a statului, slăvind evoluţiile din producţiile în fabrici, notând omagiile aduse de popor liderilor din dinastia Kim şi ameninţând cu regularitate în privinţa unor atacuri nucleare asupra vecinilor. Analişti şi oameni care au lucrat în media coreeană fac dezvăluiri despre cum funcţionează uriaşul instrument de îndoctrinare.

2807 afișări
Imaginea articolului Presa în Coreea de Nord: Dezvăluiri din interiorul KCNA, principalul instrument de propagandă al ţării lui Kim Jong-un

Presa în Coreea de Nord: Dezvăluiri din interiorul KCNA, principalul instrument de propagandă al ţării lui Kim Jong-un (Imagine: AFP/ Mediafax Foto)

KCNA, având aproximativ 2.000 de angajaţi,  este doar unul dintre numeroasele canale media din Coreea de Nord, alături de staţii radio şi ziarul oficial al partidului, dar deţine cea mai mare influenţă, producând mare parte din conţinutul prezent în celelalte.

Orice mesaj publicat de agenţie face parte dintr-un efort elaborat care presupune un nivel de muncă similar unui scenariu, potrivit specialiştilor citaţi de Washington Post. Aceştia desfiinţează impresia generală potrivit căreia Coreea de Nord ar fi condusă după capriciile şi toanele liderului Kim Jong-un. Cei care cunosc mediile de informare din stat spun că mesajele sunt generate în urma unui proces complex bazat pe zeci de reuniuni şi pe contribuţia a mii de oameni: strategi, scriitori, consilieri de ideologii şi jurnalişti.

Pentru că ştirile difuzate de KCNA pot fi cu greu distinse de propagandă, Ministerul de apărare din Coreea de Sud a format o echipă de specialişti al căror scop este să interpreteze semnificaţia fiecărui mesaj transmis.

"Mare parte din ce transmit este exagerare de dragul propriei mândrii", a spus un oficial al ministerului din Seul.

Puţini dintre cei care lucrează în media nord-coreenă urmează ordine directe de la Kim Jong-Un, majoritate încercând mai degrabă să anticipeze tipul de conţinut care ar fi pe placul lui şi care i-ar aduce avantaje.

Rolul agenţiei de ştiri s-a făcut cel mai bine simţit în perioade de tensiuni şi conflicte interstatale. În urmă cu 20 de ani, o perioadă de referinţă în istoria relaţiei tensionate dintre Nord şi Sud, reporterii şi editorii de la KCNA au primit o notificare de la Departamentul de propagandă, comitetul de nivel înalt care supraveghează şi cenzurează presa din Coreea de Nord.

Potrivit unui fost angajat al agenţiei, jurnaliştii au fost atunci anunţaţi că atitudinea critică asupra Statelor Unite trebuia să aibă o voce mai puternică, iar staţiile de televiziune publică urmau să folosească, în materialele promoţionale, segmente muzicale care să creeze "o atmosferă de război".

"După ce primeam acele instrucţiuni, ne gândeam la modalităţi" de a creşte tensiunile, povesteşte acelaşi fost angajat. "Ideile noastre se întorceau la departamentul de propagandă pentru aprobare". Materialele treceau prin şase niveluri de editare şi cenzurare înainte de publicare.

"Dar în unele cazuri de reportaj de urgenţă, puteam să scriem, iar materialul era publicat mai repede", deşi tot trecea prin câteva runde de verificare.

Serviciul central de ştiri al Coreei de Nord nu are aceeaşi viteză, în schimb, la reacţiile în faţa evenimentelor externe. "Trebuie să ţinem cont că sistemul de propagandă al Nordului răspunde mult mai greu la evenimente actuale faţă de propriile noastre canale media", a spus Brian Myers, un specialist în propaganda nord-coreeană de la Universitatea Dongseo din Coreea de Sud.

"Aceasta nu este doar din cauza problemelor logistice şi tehnice, dar şi din cauza procesului riguros de cenzură prin care trebuie să treacă orice... Chiar şi cele mai inofensive evenimente sunt de obicei transmise câteva zile mai târziu."

O perioadă îndelungată cei care se ocupau de transmiterea mesajelor de propagandă au avut o datorie relativ uşoară pentru că nu aveau contact cu "alte perspective ale realităţii", scrie în cartea sa Andrei Lankov, academician la Universitatea Kookmin din Seul. 

Dar acest lucru se schimbă treptat. Comercianţii de graniţă strecoară în ţară DVD-uri şi radiouri străine din China, pe care nord-coreenii le urmăresc sau le ascultă cu riscul de a fi sancţionaţi. 

Un raport din 2012 al Departamentului de stat al SUA a descoperit că un sfert din nord-coreeni au accesat staţii străine de radio şi că aproape jumătate s-au uitat la DVD-uri străine, motivaţiile principale ale acestora fiind curiozitatea şi plictiseala.

Canalele media nord-coreene transmit "acelaşi tipar şi conţinut în aproape fiecare zi", a spus Kim Cheol-hoon, care a lucrat la un radio regional între 1974 şi 1994. "Era aproape plictisitor, ca să fiu sincer."

În prezent, Kim îşi petrece nopţile lucrând la o staţie de radio din Seul ale cărei emisiuni pot fi ascultate în Nord. Acestea sunt transmise de la miezul nopţii la 2 dimineaţa, interval în care nord-coreenii au cele mai mari şanse să asculte conţinut străin fără să fie prinşi. Kim povesteşte că încearcă să strecoare informaţii menite să îi facă pe aceştia să îşi pună întrebări în legătură cu ţara lor, incluzând subiecte precum corupţia din familia aflată la putere şi căderea liderilor autoritari din Orientul Mijlociu.

"Ei nu ştiu ce se întâmplă în propria ţară", adaugă ea. "Pentru că ştirile pe care le primesc nu au nicio valoare."

 

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici