Scindarea Formulei 1: Cine ar pierde, cine ar câştiga?

Anunţul FOTA de creare a unei competiţii paralele Formulei 1 în urma dezacordurilor cu FIA va produce, dacă nu se va ajunge la un acord în ceasul al 12-lea, prima scindare a celei mai populare competiţii automobilistice din lume, un sport cu o vechime de aproape 60 de ani.

57 afișări
Imaginea articolului Scindarea Formulei 1: Cine ar pierde, cine ar câştiga?

Scindarea Formulei 1: Cine ar pierde, cine ar câştiga?

După mai multe runde de negocieri eşuate şi după schimburi de comunicate oficiale, Asociaţia Echipelor de Formula 1 (FOTA) şi Federaţia Internaţională de Automobilism (FIA) au trecut la un război deschis. Nemulţumite de faptul că FIA nu vrea să modifice regulamentul pentru sezonul 2010, care prevede libertate tehnologică în schimbul unui buget limitat, cele opt echipe care compun FOTA, Ferrari, McLaren-Mercedes, Brawn GP, Toyota, Renault, Red Bull, Toro Rosso şi BMW-Sauber, au anunţat că părăsesc Formula 1 începând de anul viitor şi îşi organizează propriul campionat.

Totuşi, anunţul FOTA pare mai mai mult un ultimatum decât o trecere imediată la acţiune, speculându-se faptul că Ferrari, McLaren, Renault&Co vor să transmită un mesaj de forţă pentru ca FIA să accepte condiţiile lor. Astfel, o înţelegere între cele două părţi este încă posibilă şi depinde acum de cât este dispusă FIA să renunţe la poziţia ei prea puţin flexibilă.

Dar dacă măsura FOTA va fi pusă în aplicare, aceasta va afecta pe toată lumea. Însă FIA, deţinătoarea drepurilor sportive, şi FOM, societatea lui Bernie Ecclestone, care exploatează drepturile economice ale F1, vor fi cele mai păgubite. Ce va rămâne din Formula 1 sub patronajul FIA va fi o competiţie depopulată de piloţii reprezentativi, care îşi vor urma cu siguranţă echipele. Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Jenson Button sau Sebastian Vettel nu vor accepta niciodată să concureze într-un fel de GP2 îmbunătăţit, lipsit de aportul tehnologic al marilor producători auto.

Interesul pentru F1 va scădea dramatic şi totodată veniturile încasate din acestă competiţie se vor reduce cel puţin la jumătate, apreciază experţii financiari, care susţin că pierderile vor fi de circa 1,5 miliarde de euro.

Probabil, vor apărea probleme de ordin juridic, organizatorii Marilor Premii încheind contacte pentru a găzdui o competiţie la care participă Ferrari, BMW, McLaren şi Toyota, nu pentru una cu Manor, Campos şi Superfund.

Pe de altă parte, nici celor opt "rebeli" nu le va fi uşor să-şi pună pe picioare propria competiţie. Dimensiunea logisticii echipelor este uriaşă şi acesteia i se vor adăuga eforturile pentru organizarea unui campionat de mare calibru. Este nevoie de timp, de avocaţi şi organizatori iscusiţi pentru încheierea unor noi înţelegeri cu viitoarele gazde ale curselor. Ce se va întâmpla cu Marile Premii desfăşurate pe circuitele urbane? Vor fi dispuse autorităţile locale să bulverseze de două ori pe an un oraş precum Monte Carlo, actuala destinaţie de lux a Marelui Circ, o dată pentru Formula 1, pentru care există deja un contract de organizare, şi a doua oară pentru Formula FOTA, competiţia ce va reuni "crema" piloţilor?

De asemenea, opt echipe pe grila de start a unui Mare Premiu ar putea fi prea puţine. Ar mai fi nevoie de încă două, pentru a se ajunge măcar la nivelul de acum. Dar cine se va încumeta să concureze alături de formaţii puternice atât din punct de vedere financiar, cât şi din cel al resurselor umane? Ar mai fi varianta ca fiecare echipă să alinieze un al treilea monopost la start, dar costurile ar creşte foarte mult chiar şi pentru team-urile bogate, în această perioadă de criză.

În acelaşi timp, este de aşteptat ca sponsorii să se mute în campionatul mai puternic, dar pot exista destui nemulţumiţi de faptul că trebuie să schimbe logo-uri şi campanii publicitare şi ar putea găsi astfel un motiv întemeiat pentru retragere.

Însă echipele ar putea să tragă şi avantaje din organizare unui campionat propriu. În primul rând, ele ar putea scăpa de Bernie Ecclestone, omul de afaceri britanic acuzat nu o dată pentru faptul că veniturile din F1 au intrat într-o proporţie mai mare în buzunarul lui, decât în cel al team-urilor. Ecclestone s-a situat de partea lui Max Mosley, controversatul preşedinte al FIA, a cărui atitudine dictatorială a dus la eşecul negocierilor cu FOTA. Echipele abia aşteaptă renunţe la "intermediarul" Ecclestone şi să încaseze întregul profit rezultat din propria lor competiţie.

Totodată, team-urile şi-ar putea crea propriul regulament, pe care l-ar putea schimba cum şi când doresc.

Timp de aproape 60 de ani, Formula 1 a reprezentat întrecerea automobilistică care a reunit tot ce este mai bun ca talent, inteligenţă şi tehnologie în sporturile cu motor. Disocierea sport-reguli-bani a dat Formulei 1 credibilitate şi stabilitate de-a lungul timpului, dar acum se află în faţa unei duble încercări: criza economică mondială şi scindarea.

(Material realizat de Adrian Petculescu, adi.petculescu@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici