• Un pui de lup aproape perfect conservat a fost descoperit în Yukon, Canada.
  • Animalul a stat ascuns în permafrost timp de 57.000 de ani.
  • Cercetătorii l-au descris drept „cel mai vechi” şi „cel mai complet” exemplar de lup găsit vreodată.
2047 afișări
Imaginea articolului Descoperire majoră, în solul îngheţat din Canada. Un pui de lup de acum 57.000 de ani le dezvăluie cercetătorilor un crâmpei de istorie

FOTO: Profimedia

Puiul de lup, botezat Zhùr de către membrii Tr'ondëk Hwëch'in din First Nation, a fost descoperit în zona minieră Klondike, lângă oraşul Dawson, scrie CNN.

„Mumia este atât de bine conservată încât are, practic, toată pielea, cea mai mare parte din blană...S-au păstrat şi toate ţesuturile moi, deşi are aproximativ 57.000 de ani vechime”, spune Julie Meachen, profesor de anatomie asociat la Universitatea Des Moines din Iowa.

Animalul, un exemplar de sex feminin, este „cel mai vechi”, dar şi „cel mai complet” lup găsit vreodată, adaugă prof. Meachen. Astfel, cercetătorii vor putea realiza studii aprofundate.

Cu ajutorul razelor X, experţii au stabilit că puiul, conservat în permafrost, a murit la vârsta de 6 sau 7 săptămâni. În plus, analiza stabilă a izotopilor a demonstrat că animalul a trăit în perioada de după retrageriea gheţarilor.

„Nu erau atât de mulţi gheţari în jur, ceea ce înseamnă că exista o cantitate semnificativă de apă dulce”, explică prof. Meachen. „Zona era împânzită de pâraie, o mulţime de ape curgătoare şi, cel mai probabil, de multe animale. (Puiul - n.r.) a trăit într-o perioadă luxuriantă.”

Cât despre hrană, cercetătorii cred că apropierea de apă a exercitat o influenţă majoră asupra dietei puiului de lup. Analiza izotopilor indică preferinţele alimentare ale exemplarului descoperit, precum şi ale mamei acestuia. În principal, lupii mâncau „somon sau păsări acvatice, care trăiesc pe malul apei.”

Şi cum în ADN e scrisă istoria, rezultatele testelor arată că puiul e descendent al lupilor antici din Rusia, Siberia şi Alaska.

„Un lucru deosebit, pe care majoritatea oamenilor s-ar putea să nu-l ştie, este că lupii din epoca de gheaţă erau prea puţin înrudiţi cu cei din prezent. Fac parte din aceeaşi specie, dar sunt foarte diferiţi. Din punct de vedere genetic, au exitat schimbări majore de-a lungul timpului. Diversitatea speciei s-a diminuat în timp, pentru ca apoi să asistăm la o nouă expansiune.”

Astfel de mumii sunt o raritate, întrucât e nevoie de condiţii speciale pentru a putea conserva un organism în permafrost. Majoritatea puilor de lup conservaţi au fost recuperaţi din zona siberiană, iar acestora li se alătură acum şi nord-americanul Zhùr.

Experţii şi-au dat cu părerea şi despre circumstanţele morţii puiului. Una din posibilităţi ar putea fi prăbuşirea bârlogului, urmată de înfometare.

Descoperirea a fost prezentată luni în revista „Current Biology”.