Evoluţie de clasă pentru Jenson Button în Marele Premiu al Canadei

Pilotul Jenson Button (McLaren-Mercedes) şi-a arătat clasa pe pista inundată de la Montreal, reuşind o victorie răsunătoare după şase treceri pe la boxe, dublu faţă de ocupanutul locului secund, Sebastian Vettel (Red Bull), şi după ce la un moment dat a ocupat ultima poziţie în ierarhia cursei.

1064 afișări
Imaginea articolului Evoluţie de clasă pentru Jenson Button în Marele Premiu al Canadei

Evoluţie de clasă pentru Jenson Button în Marele Premiu al Canadei (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Victoria lui Button din Marele Premiu de Formula 1 al Canadei s-a concretizat în ultimul tur, când o eroare a lui Vettel i-a oferit campionului mondial din 2009 un succes care mai trebuie validat, totuşi, de comisarii FIA, ce analizează două încidente în care a fost implicat câştigătorul.

Vettel a fost cel mai rapid sâmbătă, în calificări, urmat de Fernando Alonso, Felipe Massa (ambii Ferrari), Mark Webber (Red Bull) şi Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes). Button a fost abia al şaptelea, dar aceste poziţii nu au mai contat foarte mult în cursă, din cauza unei ploi torenţiale care s-a revărsat, duminică, pe Circuitul Gilles Villeneuve.

Astfel, piloţii au plecat în spatele Safety Car-ului, care s-a retras în turul 5. Imediat, Hamilton l-a atacat pe Webber şi l-a "agăţat" uşor pe australian, cei doi ieşind în decor, dar fără să-şi avarieze monoposturile. În turul 8, Lewis Hamilton a încercat să-l depăşească pe Jenson Button, care i-a închis traiectoria şi l-a forţat pe coechipierul său să atingă zidul de protecţie al circuitului şi să abandoneze.

Din acest motiv, maşina de siguranţă a pătruns din nou pe pistă, iar Button a vrut să dea lovitura schimbând cauciucurile "umede" cu cele intermediare. Însă la revenirea pe traseu el a depăşit limita de viteză sub Safety Car şi a fost penalizat cu o trecere suplimentară pe la boxe.

Mai mulţi piloţi, printre care şi Fernando Alonso au încercat "intermediarele". Decizia lor a fost greşită, pentru că în scurt timp ploia a reînceput cu putere şi în turul 25 comisarii au oprit cursa. Piloţii au aşteptat două ore reluarea întrecerii, timp în care organizatorii au făcut eforturi susţinute de elibereze pista de apă.

La reluare, s-a plecat în ordinea Sebastian Vettel, Kamui Kobayashi, Felipe Massa, Nick Heidfeld, Vitali Petrov, Paul Di Resta, Mark Webber, Fernando Alonso. Jenson Button era abia al zecelea, în faţa piloţilor Mercedes, Nico Rosberg şi Michael Schumacher. Ploaia a continuat, astfel că Safety Car-ul a zăbovit pe pistă nouă tururi. Practic, s-a concurat din nou începând din turul 35 din cele 70 programate.

Două tururi mai târziu, Button a fost din nou protagonistul unui incident, după ce l-a lovit pe Alonso şi l-a scos în decor. Monopostul spaniolului a rămas suspendat pe un vibrator, ceea ce a însemnat finalul cursei pentru pilotul de la Ferrari. Button s-a ales cu o pană şi a intrat din nou la boxe, ieşind pe ultima poziţie.

Pe măsură ce pista se usca, grupuri de piloţi intrau la boxe pentru a trece pe intermediare, iar ierarhia se schimba de la tur la tur. În faţă, Massa s-a chinuit să-l depăşească pe Kobayashi (Sauber) pentru locul doi, în timp ce Vettel conducea liniştit plutonul. În turul 51 s-a produs una dintre cele mai spectaculoase depăşiri din acest sezon: Massa l-a atacat pe japonez, acesta a încercat să se apere blocându-l pe brazilian către exteriorul pistei, iar Michael Schumacher i-a întrecut magistral pe ambii piloţi pe interior.

La scurt timp, Mark Webber a dat tonul trecerii pe "slick-uri" şi piloţii au început iar să intre la standuri bulversând clasamentul. În turul 57, plutonul s-a strâns din nou în spatele Safety Car-ului după un accident spectaculos al lui Nick Heidfeld (Lotus Renault). Mai întâi Webber şi apoi Button, care recuperase rapid numeroase poziţii, l-au ajuns pe Schumacher. S-a format astfel un grup de trei monoposturi, care erau despărţite de câteva zecimi de secundă. Orice tentativă de depăşire presupunea un risc ridicat, în condiţiile în care, pentru a o face, un pilot trebuia să iasă pe partea încă umedă a pistei. După câteva manevre nereuşite ale lui Webber de a trece de german, Button a profitat de instabilitatea monopostului Red Bull într-o astfel de situaţie şi l-a depăşit pe australian, apoi şi pe Schumacher.

Cu cinci tururi înainte de final, lui Button îi rămâneau de recuperat ceva mai mult de 5 secunde faţă de liderul Vettel. Evoluţia de excepţie a britanicul avea să fie răsplătită cu câteva viraje înaintea finalului, când monopostul pilotat de Vettel şi-a pierdut aderenţa şi a ieşit uşor în afara pistei. Button a profitat imediat şi a trecut primul linia de sosire, în urma unei curse spectaculoase care s-a încheiat după mai mult de patru ore de la start.

Însă Jenson Button nu se poate bucura încă pentru victoria carierei, aşa cum a numit-o el, deoarece pilotul de la McLaren-Mercedes mai trebuie să aştepte verdictul comisarilor FIA pentru cele două incidente, în care Hamilton şi Alonso au abandonat.

Webber a reuşit să-l întreacă şi el pe Schumacher, astfel că germanul a ratat de puţin primul său podium de la revenirea în activitate, în 2010, în timp ce al doilea pilot de la Mercedes, Nico Rosberg, s-a clasat în afara punctelor, pe 11. Pe locul cinci a terminat Vitali Petrov de la Lotus Renault.

Un alt moment deosebit a fost cel în care Massa i-a smuls lui Kobayashi poziţia a şase la "fotografie". Jaime Alguersuari (Toro Rosso), Rubens Barrichello (Williams) şi Sebastien Buemi (Toro Rosso) au fost, în această ordine, ultimii trei piloţi care au acumulat puncte la Montreal.

După şapte etape, Vettel (161 de puncte) continuă să aibă un avans liniştitor în clasamentul piloţilor faţă de noul său şalanger, Jenson Button (101 de puncte). Pe ocul trei a urcat Mark Webber (94 de puncte), urmat de Hamilton (85 de puncte) şi de Alonso (69 de puncte)

La constructori, dominaţia Red Bull (255 de puncte) a fost accentuată de cele 33 de puncte obţinute duminică. McLaren-Mercedes este pe locul doi, cu 186 de puncte, iar Ferrari pe trei, cu 101 puncte.

Următoarea etapă, Marele Premiu al Europei, va avea loc peste două săptămâni, la Valencia.

(Material realizat de Adrian Petculescu, adirian.petculescu@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici