STUDIU: Numărul spectatorilor din cinematografele româneşti, în creştere cu 13,8% în 2013

România se numără printre cele opt ţări europene în care, în 2013, s-a înregistrat o creştere a numărului de spectatori în cinematografe, fiind vândute cu 13,8% mai multe bilete, în condiţiile în care, la nivelul Uniunii Europene, numărul tichetelor de cinema vândute a scăzut cu 4,1%.

224 afișări
Imaginea articolului STUDIU: Numărul spectatorilor din cinematografele româneşti, în creştere cu 13,8% în 2013

Numărul spectatorilor din cinematografele româneşti, în creştere cu 13,8% în 2013 - studiu (Imagine: Andreea Balaurea/ Mediafax Foto)

Cu ocazia celei de-a 64-a ediţii a Festivalului de Film de la Berlin (6 - 16 februarie), Observatorul European al Audiovizualului a publicat primele sale estimări privind frecventarea cinematografelor europene în 2013.

Potrivit acestui studiu al Observatorului European al Audiovizualului, numărul biletelor de cinema vândute în 2013 la nivelul UE a scăzut cu 4,1%, la 908 milioane, cu 39 de milioane mai puţin ca în 2012 (947 de milioane). Acesta este al doilea cel mai mic număr de bilete de cinema vândut anual înregistrat din 2000 la nivelul UE.

Peste două treimi din pieţele Uniunii Europene s-au confruntat cu o scădere a numărului de bilete vândute. Numărul tichetelor de cinema vândute a înregistrat o creştere în doar 8 din cele 26 de teritorii ale UE pentru care au fost furnizate date până în acest moment. Scăderea semnificativă la nivelul UE este o consecinţă a declinului înregistrat în patru din cele cinci mari pieţe ale Uniunii: Spania (- 15,2 milioane; -16%), Franţa (- 10,8 milioane; -5,3%), Marea Britanie (- 7 milioane; - 4%) şi Germania (- 5,4 milioane; - 4%). Dintre marile pieţe, doar Italia a înregistrat o creştere, de 6,6%, la 106,7 milioane de bilete vândute.

În afară de Italia, o creştere semnificativă a numărului de bilete vândute - de peste 1% - s-a înregistrat în şase ţări membre din centrul şi estul Europei: Bulgaria (16,7%), România (13,8%), Lituania (6,8%), Slovacia (4,8%), Letonia (4%) şi Ungaria (2,2%).

Creşteri semnificative au fost înregistrate, ca şi în anii anteriori, în afara statelor UE. Federaţia Rusă a înregistrat o creştere a numărului de bilete vândute de 10,5%, la 173,5 milioane, situându-se pe locul al doilea în topul celor mai mari pieţe europene, după Franţa (192,8 milioane de bilete).

Şi Turcia a înregistrat în 2013 recorduri de box office, cu o creştere a numărului de bilete vândute de 14,8%, la 50,4 milioane, acesta fiind cel mai înalt nivel atins în această ţară în ultimele decenii.

Cota de piaţă a filmelor naţionale a fluctuat, depinzând de succesul a doar câteva superproducţii locale. Cotele de piaţă naţionale au crescut în 13 state ale UE şi a scăzut în 10 ţări membre care au furnizat până în prezent date în acest sens. Cota de piaţă medie a filmelor americane a crescut, pe de altă parte, în 11 din cele 13 pieţe analizate, de la 63% la 68%.

Franţa rămâne piaţa UE cu cea mai mare cotă de piaţă naţională, producţia locală înregistrând 33% din totalul biletelor de cinema vândute (o scădere cu 40% faţă de 2012). În top urmează Italia (31%), Danemarca (30%) şi Germania (26%). În afara UE, Turcia rămâne lider în termeni de cotă de piaţă naţională, filmele turceşti înregistrând 58% din totalul biletelor de cinema vândute în 2013.

Observatorul European al Audiovizualului este un organism public european, înfiinţat în 1992. Observatorul lucrează în colaborare cu organisme partenere şi cu profesionişti din sectorul audiovizual, are sediul la Strasbourg şi funcţionează în cadrul serviciului juridic din cadrul Consiliului Europei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici