SURPRIZELE din lista clienţilor de armament din România. Exporturile de ARME au atins recordul ultimilor 10 ani

Exporturile de armament şi tehnică militară ale României au crescut în 2016 cu aproximativ 15% faţă de anul precedent, atingând cel mai ridicat nivel din ultimii 10 ani – peste 180 de milioane de euro. Principalul client de armament românesc rămân Statele Unite, achiziţiile americanilor reprezentând aproape 40% din totalul exporturilor militare româneşti.

3240 afișări
Imaginea articolului SURPRIZELE din lista clienţilor de armament din România. Exporturile de ARME au atins recordul ultimilor 10 ani

Cine sunt clienţii de armament ai României. Exporturile de arme au atins recordul ultimilor 10 ani (Imagine: Adrian Piclisan/ Arhiva Mediafax Foto)

Surprizele din lista clienţilor de armament românesc din 2016 sunt Bulgaria, un client constant al României, care şi-a mărit însă de două ori şi jumătate valoarea achiziţiilor, faţă de anul precedent, sărind direct pe locul doi în topul clienţilor României, dar şi Arabia Saudită şi Emiratele Arabe Unite, care au revenit în forţă cu achiziţiile româneşti de armament, cheltuind de zeci de ori mai mulţi bani faţă de anii precedenţi, scrie Gândul.

Cele două state sunt apropiate de zona de conflict din Siria, iar o anchetă a jurnaliştilor de la OCCRP arăta că ele sunt noduri de redistribuire a armelor către părţile combatante din Siria. România a pierdut în 2016 clienţi importanţi precum Olanda, Afganistan sau Gabon, Ungaria şi Serbia, în timp ce alţii şi-au scăzut achiziţiile româneşti drastic, precum Turcia, Cehia sau Canada. În schimb au revenit în forţă clienţi mai vechi ai României, dar şi unii dintre cei mai mari importatori de armament din lume – Pakistan şi India.

România a atins cel mai ridicat nivel al exporturilor de armament şi tehnică militară din ultimii 10 ani, în 2016, cu exporturi în valoare de peste 180 de milioane de euro, la care se adaugă încă aproape 110 milioane de euro din operaţiuni de tranzit sau transbordare a armamentului altor state pe teritoriul României. Faţă de anul precedent, exporturile au crescut în valoare cu aproximativ 15%, conform rapoartelor Departamentului pentru  Controlul Exporturilor (ANCEX), din subordinea MAE, consultate de Gândul.

Chiar dacă cel mai important client de tehnică militară al României rămâne neschimbat – SUA, pe lista clienţilor din 2016 apar câteva surprize. Bulgaria înregistrează o creştere masivă de achiziţii militare din România, ajungând anul trecut al doilea cel mai important client de armament românesc. Alte creşteri importante sunt ale Italiei, Marocului, Irakului, Indiei, Pakistanului şi Libanului, dar şi apariţia Spaniei sau Finlandei printre clienţii noi de armament românesc, cu achiziţii mici.

Există însă şi pierderi importante de pe lista de clienţi de armament: Olanda aproape dispare, rămânând doar cu achiziţii de câteva mii de euro de lunete, Ungaria, Serbia, Kazahstan şi Bangladesh nu mai au achiziţii în 2016, de asemenea achiziţii nesemnificative faţă de anii trecuţi au Cehia, Canada sau Mozambic.

Totodată, două state din Orientul Mijlociu, considerate puncte nodale de redistribuţie a armamentului către părţile combatante din Siria – Arabia Saudită şi Emiratele Arabe Unite – au revenit în 2016 în topul celor mai importanţi clienţi de tehnică militară românească, cu menţiunea că mare parte din suma importantă cheltuită de Emirate în România s-a dus pe achiziţia a două nave militare şi nu pe armamente de infanterie sau artilerie, ca în cazul Arabiei Saudite. De altfel, Arabia Saudită şi Emiratele Arabe Unite reprezintă clienţii care şi-au crescut cel mai mult achiziţiile de armament de aici: în cazul saudiţilor, de 10 ori faţă de 2012, când cumpăraseră ultima oară arme româneşti, iar în cazul Emiratelor, de aproximativ 25 de ori faţă de anul precedent.

Vezi aici Top 10 clienţi de armament ai României în 2016

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici