Video EXCLUSIV Ministrul Educaţiei, într-un interviu pentru Mediafax: Simpla folosire a ghilimelelor ar putea să te pună la adăpost de multe necazuri - VIDEO

Simpla folosire a ghilimelelor ar putea să te pună la adăpost de multe necazuri cum ar fi plagiatul, lucru ştiut de sute de ani, a declarat ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, într-un interviu acordat în exclusivitate agenţiei MEDIAFAX, în prima zi de şcoală.

1548 afișări

"Există mijloace cunoscute de secole, nu doar de 10-15 ani, de menţionare sau de citare a acestor fragmente. Simpla folosire a ghilimelelor, de pildă, ar putea să te pună la adăpost de multe necazuri de acest fel", a declarat ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru la MEDIAFAX LIVE. Precizările au venit în contextul analizelor din ultima vreme, privind lucrările de doctorat ale unor persoane publice, în legătură cu care există suspiciuni de plagiat.

Redăm interviul integral acordat în exclusivitate de Ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, agenţiei MEDIAFAX:

Reporter: Domnule ministru, cu ce noutăţi începe noul an şcolar?

Mircea Dumitru: Una dintre chestiuni, care s-a rostogolit de la un an la altul, este lipsa autorizaţiilor sanitre şi a autorizaţiilor IGSU pentru mai multe unităţi şcolare. Noutatea este că, începând chiar din această toamnă, Ministerul Educaţiei împreună cu Ministerul Dezvoltării şi MAI colaborează pentru a face o cartografiere a tuturor clădirilor şi şcolilor în aşa fel încât să ştim foarte bine care sunt motivele pentru care acele şcoli nu au autorizaţii sanitare sau împotriva incendiului.

Reporter:  Spunea preşedintele Klaus Iohannis că aceste lucrări ar trebui finalizate până în 2018.

Mircea Dumitru: Preşedinţia a solicitat ca până în anul 2018 să fie gata nu numai maparea şcolilor, ci să avem şi avize pentru toate aceste şcoli.

Reporter:  Când se termină povestea cu litigiile de la manualele de clasa a IV-a?

Mircea Dumitru: Sunt încă cinci manuale care se află într-un litigiu şi urmează să fie cât de repede rezolvat litigiul în instanţă astfel încât să putem oferi restul de manuale la sfârşitul acestui semestru sau la începutul semestrului viitor.

Reporter:  Ce se întâmplă cu reforma de la gimnaziu? Revizuiţi planul-cadru actual?

Mircea Dumitru: Se lucrează în momentul de faţă la planul-cadru pentru gimnaziu în momentul acesta şi dorinţa mea este aceea ca aceste planuri să fie mai bine concepute astfel încât să se vadă această integrare interdisciplinară şi, pe de altă parte, şi programele şi manualele să fie mai bine scrise, să se vadă legăturile dintre discipline. Nu în ultimul rând, aş insista asupra ideii de reducere a încărcăturii acestor ore, dar e foarte greu aici să echilibrezi absolut toate viziunile şi toate dorinţele pentru că sunt foarte multe discipline, sunt oameni care argumentează că ar trebui păstrate şi ar trebui introduse chiar anumite discipline noi, alţii care militează pentru o descongestionare a planurilor respective. Trebuie să se ajungă la un echilibru care nu are cum să-i satisfacă pe toţi care sunt implicaţi.

Reporter: Când vor fi gata?

Mircea Dumitru: Institutul pentru Ştiinţele Educaţiei şi-a asumat ca până la sfârşitul acestui an calendaristic să aibă planul-cadru şi apoi să continue în aşa fel încât şi manualele să poată fi elaborate până în toamna anului viitor.

Reporter: Întorcându-ne înapoi în sala de clasă, ştiţi de problema depăşirii limitei de 25 de copii într-o clasă...

Mircea Dumitru: Nu numai asta, părinţii sunt de multe ori cei care insistă, nu spun că este o vină a lor, dar ei doresc ca elevii să fie în şcoli foarte bune şi atunci insistă să-i înscrie în şcoli care deja au un număr destul de mare de elevi, de pildă pentru clasa pregătitoare. Există un număr maxim care ar trebui respectat, însă asta nu se întâmplă mai ales la şcolile foarte bune. Pe de altă parte, şcolile care funcţionează în clădiri mai vechi nu au un număr de clase suficient. Dacă numărul de elevi este mare, atunci trebuie să ai nişte formaţii de lucru mai mari ceea ce atrage scurtarea timpului unei ore de curs. Lucrurile sunt foarte legate între ele şi pentru a putea să le echilibrezi, trebuie să ai în vedere să construieşti clădiri noi sau anexe la clădirile care există în şcoli.

Reporter: În ce stadiu este programul pentru o masă caldă?

Mircea Dumitru: Începând din această toamnă, vom pilota proiectul în 50 de şcoli, pornisem iniţial de la 20 de şcoli.

Reporter: Mai aveţi noutăţi legat de doctoratele lui Tobă şi Pandele, care se întorseseră la comisia de lucru?

Mircea Dumitru: Ce vă pot spune este că săptămâna trecută, consiliul general al CNATDCU a votat respingerea acelor referate tehnice şi solicită în momentul de faţă constituirea unor comisii care să citească din nou aceste teze de doctorat. Membrii consiliului general CNATDCU au considerat că referatele pe care le-au primit nu sunt concludente, nu sunt convingătoare, după ce au citit şi tezele de doctorat şi referatele comisiilor, pe care nu le-au acceptat.

Reporter:  La Pandele era un fragment în referat care spunea să plagiatul nu e bine definit în lege.

Mircea Dumitru: Sunt diverse interpretări, unii merg pe chestiunea juridică, alţii pun în evidenţă mai mult chestiunea etică, chestiunea deontologică şi normativă legată de etica cercetării ştiinţifice, aşteptăm să vedem verdictul final al conisiului general CNATDCU.

Reporter: La Oprea aţi primit cererea de revocare a ordinului de ministru prin care i se retrage titlul de doctor, în cazul în care vrea să ajungă în instanţă?

Mircea Dumitru: Pe moment nu am primit nimic, nicio plângere prealabilă.

Reporter: Mai avem o situaţie în Parlament, OUG-ul privind plagiatele care a trecut fără nicio schimbare de Comisia de Învăţământ de la Camera Deputaţilor, exceptând un amendament care spune că tezele de doctorat aflate în lucru la CNATDCU ar trebui analizate după legile aflate în vigoare la data susţinerii lor.

Mircea Dumitru: E exact ce face CNATDCU în momentul de faţă, adică se respectă legislaţia şi se discută tezele în raport cu normele legislative care existau atunci şi care s-au păstrat şi astăzi cu privire la ideea că ori de câte ori foloseşti în lucrarea ta fragmente pe care le preiei din lucrările altor autori, trebuie să menţionezi explicit aceste lucruri. Există mijloace cunoscute de secole, nu doar de 10-15 ani, de menţionare sau de citare a acestor fragmente. Simpla folosire a ghilimelelor, de pildă, ar putea să te pună la adăpost de multe necazuri de acest fel.

Reporter: Întorcându-ne la preuniversitar, ce se întâmplă cu concursurile pentru funcţiile de conducere din şcoli?

Mircea Dumitru: De opt ani nu au mai fost organizate concursuri pentru funcţiile de director, ori am vrut să dăm mesajul că această funcţie importantă de director al unei şcoli se poate obţine doar prin intermediul unui concurs public deschis tuturor celor care îndeplinesc condiţiile. Pe 12 octombrie va fi prima probă naţională, care va fi administrată de către minister, iar în jur de 20 noiembrie, concursul va fi încheiat. 

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici